Mechanika lotu modeli samolotów. Teoria i rozwiązania praktyczne
- Dodaj recenzję:
- 2190
- Producent: Oficyna Wydawnicza RC
- Autor: Jarosław Gosek
-
- Cena netto: 85,71 zł 90,00 zł
Mechanika lotu modeli samolotów. Teoria i rozwiązania praktyczne
rok wydania: 2022
ISBN: 978-83-96-34290-4
ilość stron: 220
format: B5
oprawa: miękka
Opis
Niezbędna pozycja w każdej bibliotece modelarza zajmującego się zdalnie sterowanymi modelami lotniczymi, zarówno tych którzy budują modele od podstaw, jak i tych użytkujących modele z zestawów. W książce znajdziemy podstawy teorii mechaniki lotu, pozwalające na zrozumienie zachowania się modeli w powietrzu jak i praktyczne porady praktyczne dotyczące projektowania nowych modeli jak i modyfikacji już istniejących. Obliczenia i przykłady w całej pozycji oparte są na darmowym oprogramowaniu XFLR5, co znacznie ułatwia analizę modeli.
W książce znajdziemy m.in. omówienie położenia środka ciężkości, kąta wzajemnego zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego, podstaw aerodynamiki, sposobu odtworzenia profili samolotów historycznych i ich modyfikacji do zastosowań modelarskich. Znajdziemy również opis i analizę różnych układów konstrukcyjnych – od układów klasycznych po układy latającego skrzydła i układy asymetryczne. Wszystko to zwieńczone dwoma przykładami: projektem modelu trenera i projektem makiety samolotu I-22 Iryda.
Spis treści
Przedmowa / 13
Wstęp / 15
Podstawowe zagadnienia mechaniki lotu / 17
Warunki lotu poziomego oraz lotu ślizgowego / 17
Zakręt / 22
Pętla pionowa, wyrwanie / 25
Pętla pozioma / 28
Podstawowe zagadnienia mechaniki lotu – podsumowanie / 30
Położenie Środka Ciężkości i zapas stateczności podłużnej / 33
Dekalaż, czyli kąt wzajemnego sklinowania skrzydła i statecznika poziomego / 43
Dekalaż – wnioski / 48
Kryteria, które należy uwzględnić przy projektowaniu modelu / 49
Kryteria podobieństw / 51
Podobieństwo geometryczne / 52
Podobieństwo kinematyczne / 52
Podobieństwo dynamiczne / 53
Kąty, kąty, kąty / 55
Podstawy aerodynamiki / 57
Profil lotniczy / 58
Rodzaje profili / 43
Podstawowe wielkości geometryczne profilu lotniczego / 60
Wielkości aerodynamiczne / 62
Krytyczny kąt natarcia i charakterystyka przeciągnięcia / 64
Zmiany charakterystyk profilu spowodowane zmianami parametrów geometrycznych / 65
Charakterystyki profili KFm / 69
Profile samolotów historycznych / 71
Odtwarzanie profili ze współrzędnych / 71
Odtwarzanie profilu przy pomocy XFLR5 – Direct Foil Design / 74
Skrzydła / 77
Podstawowe wielkości geometryczne skrzydeł / 77
Skrzydła - charakterystyki aerodynamiczne / 85
Charakterystyki „profilowe” / 85
Charakterystyki „rozpiętościowe” / 87
Lokalny rozkład współczynnika siły nośnej wzdłuż rozpiętości / 88
Lokalny rozkład siły nośnej wzdłuż rozpiętości / 91
Rozkład momentu gnącego wzdłuż rozpiętości / 92
Rozkład całkowitego współczynnika momentu pochylającego / 92
XFLR5 – jak zacząć? / 95
Menu XFLR5 / 96
Menu: File / 96
XFoil Direct Analysis / 97
Liczba NCrit / 109
Turbulatory – wymuszona separacja / 111
Układy konstrukcyjne samolotów / 113
Układy konwencjonalne / 113
Dwupłaty / 113
Jednopłaty / 117
Rola usterzenia / 118
Klapy / 125
Sloty (skrzela) / 128
Lotki / 131
Spoilery / 136
Turbulatory / 136
Kierownice aerodynamiczne / 137
Inne elementy mechanizacji skrzydła / 138
Układy typu latające skrzydło / 140
Układ typu plank / 142
Układ ze skrzydłem skośnym / 146
Układy kaczka / 148
Układy typu tandem / 153
Układy 3LSC / 158
Układy asymetryczne / 160
Strumień zaśmigłowy - wykłon silnika / 163
Moment żyroskopowy / 165
XFLR5 – modelowanie i analiza modelu samolotu / 169
Projekt modelu trenera z wykorzystaniem XFLR5 / 169
Wprowadzamy wymiary naszego modelu do XFLR5 / 170
Dobieramy profile / 174
Przypisanie profili do elementów modelu / 175
Ustalenie masy modelu i położenia SC / 178
Analiza aerodynamiczna modelu / 180
Analiza stateczności / 188
Klapy w modelu trenera / 191
Projekt makiety samolotu I-22 Iryda z wykorzystaniem XFLR5 / 195
Oszacowanie prędkości i masy modelu / 195
Położenie SC i analiza modelu z profilami samolotu oryginalnego / 199
Dobór profili do finalnego modelu / 202
Analiza modelu / 203
Opory szkodliwe / 204
Ustalenie prędkości lądowania / 206
Maksymalne obciążenie skrzydła / 207
Moment serwomechanizmu – jaki? / 213
Stateczność modelu / 213
Bibliografia / 219
Spis ilustracji / 220